Ondernemerschap in de Kunst

Informatie

Ondernemerschap in de Kunst

Hier zouden we van gedachten kunnen wisselen over hoe je je werk aan de man denkt te kunnen brengen, en elkaar versterken en motiveren. Kunst verkopen is helaas een heel ander vak dan kunst maken.

Leden: 96
Meest recente activiteit: 4 Okt 2013

Marktplaats

Maakt kunst de wereld beter? 3 antwoorden 

Ik denk van wel... maar wat is 'beter' ... vooral leuker, mooier, vriendelijker maar niet speciaal 'doelmatiger, productiever, effectiever' ?

Begonnen door Nico Gijsbers. Laatste reactie van Adri A.C. de Fluiter 20 Dec 2011.

Geld of Passie ? 29 antwoorden 

een beginstelling om iets over te kunnen zeggen als je dat leuk vindtWat is belangrijker:1 kunst maken waar je zelf helemaal achter staat2 kunst zien te verkopen, daar ook extra energie in…Doorgaan

Begonnen door Nico Gijsbers. Laatste reactie van Souw Ding 20 Okt 2011.

Prikbord

Opmerking

Je moet lid zijn van Ondernemerschap in de Kunst om reacties te kunnen toevoegen!

Reactie van Mirjam Verbeek op 16 November 2012 op 21.26

Expositie schilderijen Mirjam Verbeek
Waar: Centrum de Roos, P.C.Hoofdstraat aan 't Vondelpark in Amsterdam
Wanneer: 15 nov.2012 - 15 jan.2012
Opening: 2 dec. 2012 tussen 11:00-15:00 zal Mirjam Verbeek aanwezig zijn.
U bent van harte welkom!

Reactie van annelies jaminon op 20 Januari 2012 op 11.37

prima initiatief.

Reactie van Jolanda van Hattum op 6 Januari 2012 op 18.44

Hallo mensen.

 Ik ben 6 januari lid geworden . Mijn naam is Jolanda van Hattum. Mijn website atelierludiek.com. Dus als jullie tijd en zin hebben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

. Ik zit ook op linkedin; Jolanda van hattum.

 

groet Jolanda

Reactie van Joyce J.Th. van Bruggen Den Boer op 8 December 2011 op 12.34

Vorige week werd er een TOPSTUK verkocht ,op mijn expositie adres KLAVER VIER

Was totaal onderste boven

Dochter vroeg ben je niet BLIJ???

Nou,was even slikken. Van sommige stukken kan ik moeilijk afstand doen.Als het maar bij de JUISTE terecht gekomen is..Erg ben ik ..

Groet Joyce

.

 

 

Reactie van Rachel van Balen op 15 September 2011 op 0.10

Sinds 1 september ben ik met een linoleumsnede (mijn debuut) genomineerd voor de BAS Grafiekprijs 2011. Iedereen kan t/m 21 september online stemmen wie de publieksprijs mag winnen. Dit kan op www.kunst.nl/nl/Pages/Genomineerden-BAS-Grafiekprijs-2011-en-aanmel...   En mijns inziens is het gebruik maken van dit netwerk 1 van de manieren om je werk aan de man te kunnen brengen...

 

Reactie van Harry van Deelen op 4 Augustus 2011 op 11.59

Ik krijg wel eens de vraag wat moet ik nu rekenen voor mijn werkstukken? Dan antwoord ik daar zijn meerdere mogelijkheden. Als je zo goed bent dat je niet zelf je werk hoeft te verkopen, maar dat het zowat galopperend je Atelier verlaat, dan hoef je dit niet te vragen. Ik weet dat er kunstenaars zijn die een soort van overhead berekening maken per vierkante centimeter. Dat duurde tot er één kwam met een schilderijtje van 1 vierkante centimeter, gemaakt onder de microscoop en geschilderd met een haar.  Tja daarna zeg je hetzelfde verhaal aangevuld, met het volgende; anderen lijsten hun werk in met een dure lijst en vermenigvuldigen hun werk met 10 maal de waarde van die lijst. Boekhoudkundig moet je rekening houden met de aanschaf van materiaal en het verbruik ervan, bovendien doe je een arbeid en die wordt normaliter betaald per uur. Dus zou je net als een automonteur een werkbriefje kunnen maken van de werkzaamheden. Dan tel je alles op en rekent er een winstmarge bij van zeg 25%, maar het kan misschien best 100 % zijn. Dan heb je verschillende kunst technieken, waarvan de vermeerderings-technieken via druk de laagste prijs zal opbrengen in verband met verveelvoudiging door middel van die druktechnieken of volgens de modernste computer technieken.  Vaak is een potloodtekening en een aquarel weer goedkoper dan een schilderwerk in acryl of olieverf. Waarom vraag ik mij dan wel af. Ik ken enorm goede aquarellisten en potlood of krijt tekenaars. Kijk eens naar de website van deze Chinese kunstenaar, een meester in  waterverf en als zodanig docent aan tenminste 20 verschillende universiteiten. www.guanweixing.com  Guan Weixing is geboren in 1940 en in 1962 afgestudeerd aan de academie. Zijn werk heeft een kostprijs van tussen de 30.000 en 50.000 US-dollars. Hij is wel uitzonderlijk goed. Wat zitten wij dan te kniezen?

Reactie van Harry van Deelen op 17 Juli 2011 op 11.37
Het kan raar lopen. Nog niet zo lang geleden las ik in de krant dat het slecht ging met het  ECI de boekenclub en mogelijk zouden ze failliete gaan. Nog recenter zie ik in mijn dorp met stadsrechten dat de enige goedkope witte boekenhal, ook ECI als naam voert. Het blijkt dat het ECI nu een internetboekhandel is die de witteboekenhallen heeft overgenomen. Hoe ze het flikken van een economische knieval een winstsprong te maken? Nu ja in ieder geval zag ik dat ze ook boeken verkopen zoals: "Handboek voor de Kunstenaar", van R. Smith 384 blz. echter de prijs is wel hoog op 5 cent na veertig Euro terwijl ik nog in guldens vergelijk. Ik heb wel eens het gevoel dat men ons lelijk bij de neus heeft genomen met die Euro. Dan denk ik aan Gerrit. Soms komt deze Gerrit Zalm bij zijn broer die enkele huizen verder woont dan ik, dan moet ik altijd aan de Euro denken. Trouwens indertijd toen hij nog zijn doctoraal moest halen was hij lid van de Partij van de Arbeid. Ik was lid en mede oprichter van een voorganger van Groen Links namelijk het E.V.P.. In verkiezingstijd plakte ik als lid heel netjes op de daartoe neergezette houten borden, ons aanplakbiljet. Steevast reed er daarna een lelijk eendje met een uitklapbare lange ladder uit het dak. Dan zag ik in de verte een mannetje een PvdA affiche over het door mij daar gehangen biljet plakken. Dat was nu Gerrit, niet lang daarna werd hij lid v.d. VVD en reed in een BMW. Het kan verkeren.
Reactie van Thea Roelofs op 17 Juli 2011 op 11.22

Als Kunstenaar in China, wordt van jou verlangt dat je perfect werk leverd.Daar op de kunstacedemie kun je inderdaad , dat bestellen wat je wilt,en vaak wordt dat ook door een kunstenaar gemaakt.Rembrandt had vroeger zijn gezellen,en je komt werken tegen, waar het niet duidelijk is , of het om Rembrandt ,of om z,n gezel draait.

 

Het Gilde gebeuren dat is in Duitsland bij sommige vakken nog steeds.

Timmermansgezel e.a worden na hun diploma, in tradioneelkostuum de weg op gezet.En moeten dan door te werken onderweg bij timmerbedrijven, hun basiskennis verruimen, en men verschaft in duitsland deze mensen ook gratis eten ,en onderdak. Ten heden daage doet men dit minder als vroeger, maar het is nu een soort traditie.Maar dat is heel leuk.Groet Thea Roelofs

Reactie van Thea Roelofs op 16 Juli 2011 op 14.18

In  de huidige tijd, waar vele jonge mensen , die samen gaan wonen in meestal te dure huizen, blijft er nauwelijks geld over om kunst aan te kopen. Vaak zijn ze al blij door keihard met z,n tweén te werken, hun hypotheek te kunnen aflossen. En dan maakt het ook niet voor ze uit , iets decoratiefs aan de muur te zien, wat ze later gewoon kunnen dumpen.

 

Bovendien Komt er veel goed na geschilderde Kunst uit China,dat de wereld over

spoeld, en daar door ook veel goedkoper in prijs is.Voor mensen met een lage beurs erg aantrekkelijk. Want laten we wel wezen, voor een paar zonnebloemetjes aan de muur ,om daar 5000-eurootjes te betalen Is voor Jan Modaal niet weggelegt.Zeker niet voor starters. Groet Thea Roelofs

Reactie van Harry van Deelen op 13 Juli 2011 op 9.03

Joyce,

Ik was tot vorig jaar  lid van de BBK dat was een stuk duurder, bovendien wordt ik gezien door de belastingen als amateur kunstenaar. Dus met de voordelen, waaronder een gratis kunstblad, die ik daarvoor moest betalen. Ik dacht er financieel beter van te worden om van lidmaatschap te wisselen. Maar elk voordeel heeft ook zijn nadeel, een gezegde in aanvulling op een bekende voetballer. Het meeste profijt komt van een succesvolle samenwerking tussen meerdere beeldend kunstenaars. Natuurlijk gaat alleen de zon elke dag gratis op, dat wil zeggen zolang men geen zon gebonden energie ontvangt. Ik zeg dit niet zo maar, ieder jaar had onze model tekenclub drie keer in een jaar exposities. Dat stamt nog uit de tijd dat een kunstenaar tenminste zoveel keer per jaar moest meedoen aan exposities als onderdeel van zijn/haar jaarlijkse professionele presentatie. Op dit moment neemt de mogelijkheid af om gratis te exposeren, bovendien is het aantal kunstenaars dat aanspraak maakt op deze voorzieningen toegenomen.  Omdat de ruimten waar exposities eerder gratis gegeven konden worden, thans ook gekort worden op subsidies, ziet men in het medegebruik een melkkoe, begrijpelijk maar jammer.  Ondanks dit veronderstel ik dat samenwerking de stevigste basis is voor kunstenaars. Ik heb er wel eens aan gedacht, om het gilde systeem terug te brengen, maar dan regionaal. Je ziet dit eigenlijk al de laatste halve eeuw in het meer creatieve deel van de ambachten. Meubelmakers maar ook loodgieters zijn vanuit de Angel-Saksische landen, maar ook Duitsland en de meer Latijnse landen zijn er mee bezig, de pothoed of kachelpijp hoed wordt weer toegepast, zoals bij universitair studenten de plattepot.  Er is een beweging die dit succesvol heeft teruggebracht, vooral qua opleidingen van jong gezellen door een oudere meester met zijn vrije gezellen succesvol. Misschien moeten wij een soort Sint Lucasgilde in ere herstellen?

 

Leden (94)

 
 
 

Badge

Bezig met laden...

About your image
About your image
About your image